Det är väl ingen nynynyhet att Bonnier Pocket släppt årets hittills mest intressanta omslag av Tzenko Stoyanov (sinnessjukt snygg hemsida för övrigt, med betoning på sinnessjukt). Syftet är att skapa habegär och det kan ju behövas när det är tunga ångestfyllda klassiker som ska relanseras. Läckberg och Zlatan behöver ju knappast stylish omslag för att sälja, men vill man att aviga fransmän och trassliga ryssar ska få ny fräsch publik så får man ta till alla knep. Då räcker inte salta mord och hattricks. Vill man att Karin Boye ska bli läst på pendeltåget av någon annan än hennaröda Hedvig som vill fylla tonåren med lite djup och svärta, då får man göra boken till en accessoar. Tyvärr.
Jag som vanligtvis är tveksam och misstänksam till trender välkomnar denna, hoppas fler förlag hänger på. Dels för att fler ska läsa mer och mer varierat, dels för att upmärksamma riktigt bra illustratörer och bana väg för fler. Det behövs både litterär och visuell bredd i hyllorna.

Läs även andra bloggares åsikter om Bonnier pocket, bokomslag, Tzenko Stoyanov, Läckberg, Zlatan, Karin Boye, Den allvarsamma leken, illustratörer, Hjalmar Söderberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar