Sidor

2011-11-23

Och då talar jag inte om det sexuella

Det finns drömmar och så finns det drömmar. De som bara kostar dig några lustfyllda timmar vid tangentbordet och de som kostar surt förvärvade pengar att förverkliga. Många pengar dessutom.

Nu är det så att jag har hittat ett drömhus och de kostar som bekant oftast mer pengar än man orkar räkna till. I ena stunden ligger jag platt på golvet och fantiserar om hur jag liksom svävar genom salongen i en modernt lantlig klänning med lagom mycket volang. Jag talar mjukt till pelargonerna i burspråket medan de får en skvätt ur zinkkannan. Jag som inte ens äger en klänning och har fler döda krukväxter på mitt samvete än han vid pärleporten kommer att tolerera. I nästa sekund blir jag rastlös och tar jag bilen för att åka och cirkulera lite i trakten, låtsas köra fel och så. På hemvägen köper jag desperat en trisslott för nån gång ska det väl plötsligt hända mig.

Jag har också skrivit en lång lista över allt som jag kan tänka mig att sälja på Blocket (en svart fet katt eller en röd blockflöjt, någon?). Jag har börjat släktforska lite i jakten på okända släktingar utan arvingar. Jag har till och med övervägt att sälja en njure eller två. Ingen av idéerna känns helt hundra måste jag medge.

Återstår då bara att erbjuda mina tjänster. Och då talar jag inte om det sexuella (sorry herr snuskgubbe som googlade på det och hamnade här). Så om du är en välbärgad men trevlig prick som känner för att anlita en mindre välbärgad men trevlig pricka för att skriva något, vad som helst, så finns min mejladress längst ner. Spökskriva dina memoarer, dina drömmars deckare, din kändiskokbok, ett bröllopstal till någon du egentligen avskyr, ett fantastiskt filmmanus, en artikel om flugfiske eller drömtydning  - jag är på!

Alla andra tips på hur jag ska kunna bli rich and famous på ett par veckor mottages också med entusiasm. Fast var gärna lite nyskapande, jag återanvänder redan plastpåsar och äter billiga rotfrukter i alla dess former. Och nu vill jag göra det i mitt eget hus.

När jag blir rik på riktigt ska jag bygga ett muminhus. Bild: Tove Jansson. Såklart.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: