Sidor

2011-11-25

Hur fick han råd med formfranskan?

Sista Babel för säsongen och sista någonsin med Daniel Sjölin som beslutat sig för att skriva lite istället. Tänk den som kunde göra så, bara bestämma sig för att strunta i tjänstepensionen ett tag och skriva lite.

När jag hör talas om författare som inte givit ut något på flera år så undrar jag vad de gör istället? Vad överlever de på? De som inte blir programledare alltså. Jag tror det var Karl Ove Knausgård som berättade att han varit tvungen att ta en paus mellan två böcker på jag vet inte hur många år, men låt säga fem. Vad gjorde karln då? Hur fick han råd med formfranskan? Och hemförsäkringen? Är det hans fru som försörjer honom när han pausar eller vad? Nej, det pratas mycket om det magra konstnärslivet men jag går inte på det längre. De har minsann i alla tider haft råd med både cigaretter, absint och rödvin, och nu även med årslånga pauser. De där författarna vet något som inte jag vet, det är ett som är säkert.

Nu var det ju inte det jag skulle skriva om. Jag skulle ju skriva lite tankar om noveller med anledning av att de pratade om det i just Babel. Men så blir det ibland och nu ska jag sova eftersom morgondagen kommer att kräva sitt. Mer noveller nästa gång.


Tänkte ladda upp en bild på en formfranska men det var svårt att hitta någon så här färgglad.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Marthina, Holmbytorp sa...

Så roligt att läsa mer från dig, fortsätt! Kram.