Sidor

2012-08-08

Boken under löken



Ja, så var ledigheten till ända och med den här bilden kanske jag kan lura någon att jag har ägnat mycket tid åt både läsning och trädgårdsarbete. Lite nässlor har jag åtminstone rensat och några störiga flygfän har fått sätta livet till när jag velat läsa ifred, men mest har jag fotograferat åt jobbet (1200 bilder ska redigeras i veckan) och ätit kopiösa mängder bär och glass.

Boken under löken (åh gud vilken härlig ordkombo!) heter Under skinnet av Michel Faber och stacks till mig under ett barnkalas. I korthet: en konstig kvinna kör bil i Skottland i jakt på storvuxna manliga liftare som hon bedövar. Varför? Jag vet inte än. Jag läser långsamt i hopp om att förstå innan det uttalas, ungefär som när man försöker lista ut vem som är mördaren i en gammal deckargåta innan den karismatiske brittiske privatdetektiven kommer på det på sista sidan. För att det känns så bra att känna sig lite klyftig. Därför kan jag heller inte skapa en länk till någon recension eller internetbokhandel eftersom jag då riskerar att få syn på en ledtråd. Den intresserade får söka själv efter bästa förmåga. Under skinner. Michel Faber.

Vad jag tycker om boken återstår att se, men om de poetiska beskrivningarna av den skottska väderleken håller sig inom rimliga gränser så blir nog inte betyget så pjåkigt. För boken under löken.

Inga kommentarer: