Sidor

2012-03-13

Då räcker inte salta mord och hattricks

Ni vet ju att jag är svag för vackra ord och snygga typsnitt. Jag har också gått i spinn över Hilda Grahnats bokklockor. Inte så konstigt då att jag nu ska bre ut mig angående snygga bokomslag.

Det är väl ingen nynynyhet att Bonnier Pocket släppt årets hittills mest intressanta omslag av Tzenko Stoyanov (sinnessjukt snygg hemsida för övrigt, med betoning på sinnessjukt). Syftet är att skapa habegär och det kan ju behövas när det är tunga ångestfyllda klassiker som ska relanseras. Läckberg och Zlatan behöver ju knappast stylish omslag för att sälja, men vill man att aviga fransmän och trassliga ryssar ska få ny fräsch publik så får man ta till alla knep. Då räcker inte salta mord och hattricks. Vill man att Karin Boye ska bli läst på pendeltåget av någon annan än hennaröda Hedvig som vill fylla tonåren med lite djup och svärta, då får man göra boken till en accessoar. Tyvärr.

Jag som vanligtvis är tveksam och misstänksam till trender välkomnar denna, hoppas fler förlag hänger på. Dels för att fler ska läsa mer och mer varierat, dels för att upmärksamma riktigt bra illustratörer och bana väg för fler. Det behövs både litterär och visuell bredd i hyllorna.

När vi ändå är inne på ämnet omslag så kan jag passa på att påminna om den tidigare satsningen från Bonnier Pocket med romantiska klassiker. Alla böcker om kärlek som inte ser ut som ungdomsböcker eller har Harlequinomslag välkomnas med öppen famn. Att man dessutom valde att ge ut Den allvarsamma leken gjorde ju mig lite lättköpt. Denna fantastiska bok med sin fantastiska titel och meningar som "mig får du älska på hedniskt vis". Det ni, ungdomar, slår det mesta som kan kallas passion. Och att den skrevs av en överviktig herre med galoscher som hette Hjalmar för rätt så exakt hundra år sedan gör det hela bara bättre. Men kanske behövs det ett snyggt omslag för att ni ska våga tro mig.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: